DOI: 10.47743/jss-2024-70-4-8
Rezumat: Lucrarea are în atenţie implicaţiile practice ale Inteligenţei Artificiale (AI) asistată de metode analitice instrumentale, care oferă prin datele obţinute sisteme probatorii inedite, ca de exemplu: identificarea de noi caracteristici arheometrice și chemo- metrice validate experimental, prin prelucrarea lor secvenţială în vederea datării, prin încadrarea în perioadă și atribuirea autorului, școlii sau arealului geografic. Procesarea acestora prin implicarea IA ușurează mult munca investigatorului în artă. Colaborarea unui specialist în IA cu expertul stiinţific în artă întotdeauna va permite creșterea gradului de validare a autenticităţii unui artefact. IA permite folosirea informaţiilor istorice despre materiale și starea lor de conservare pentru a fixa când și unde au fost create, prin utilizarea noilor abordări în domeniu, implicând o strategie integrată IA în luarea deciziilor cu sisteme multi-analitice experimentale, care oferă o „sinteză cumulativă”, superioară flerului și intuiţiei profesionale a istoricului de artă, cu interpretarea datelor analitice obţinute de expertul tehnico-știinţific, care ar permite validarea unor caracteristici probatorii reale. Astfel, IA se impune tot mai mult ca un domeniu practic, cu valenţe deosebite în analize complexe de autentificare și de atribuire a paternităţii unor artefacte nou-descoperite sau puţin studiate. Coasistarea şi coroborarea unui specialist în IA cu expertul ştiinţific în artă întotdeauna va fi benefică în creșterea gradului de validare a unei întrebări, printr-un răspuns cât mai apropiat de adevăr legat de autentificare, determinare a stării de conservare și în stabilirea valorii patrimoniale prin cota de bursă sau de catalog.
Cuvinte-cheie: artefact, fals și contrafacere, protocoale experimentale, autentificare, valorizare, inteligenţă artificiala (IA).
Referințe:
Dame, C. C. (1948), Metal Casting of Sculpture, The Standard Arts Press, Butler, MD. USA Dumitrescu, E. (2010), Artă si tehnologie: Sculptura în bronz – Despre turnarea formelor prin metoda cerii pierdute, Editura UNARTE, București, pp. 93-98.
Edilberto, F. (1999), I grandi bronzi antichi – le fonderie e le tecniche di lavorazione dall’eta arcaica al Rinascimento, Nuova Imagine Editrice.
Humphrey, J.W.; Oleson, J.P.; Sherwood, A.N. (1998), Greek and Roman Technology: A Sourcebook Annotated Translations of Greek and Latin Texts and Documents, London and New York Routledge.
Kjellberg, P. (1994), Bronzes of the Nineteenth Century: Dictionary of Sculptors, Early edition, Schiffer Publishing Ltd., ISBN: 0887406297, 9780887406294, 684 p. (a se vedea pagina 220).
De Champeaux, A. (1886), Dictionnaire des fondeurs, ciseleurs, modelleurs en bronze, et doreurs, Vol. I, J. Rouam Editor, Paris, 357p.
Dupuis, G.; Menu, M. (2006), Quantitative characterisation of pigment mixtures used in art by fibre-optics diffuse-reflectance spectroscopy, Applied Physics A-Materials Science & Processing, 83(4), pp. 469-474.
Lami, S. (1970), Dictionnaire des Sculpteurs de L'École Français, Au Dix-Neuvième Siècle, Vol I, p. 85.
La Nasa, J.; Doherty, B; Rosi, F.; Braccini, C.; Broers, F.T.H.; Degano, I.; Matinero, J.M.; Miliani, C.; Modugno, F.; Sabatini, F.; Sandu, I.C.A.; Cartechini, L. (2021), An integrated analytical study of crayons from the original art materials collection of the MUNCH museum in Oslo, Scientific Reports, 11(1), Article Number: 7152, DOI: 10.1038/s41598-021-86031-6.
Lorusso, S.; Vandini, M.; Matteucci, C.; Tumidei, S.; Campanella, L. (2003), Anamnesistorica ed indaginediagnostica del dipinto ad olio su tavola "Madonna con bambino e santi Girolamo e Caterina da Siena" attribuibile a Domenico Beccafumi (1486- 1551), Quaderni di Scienza della Conservazione, pp. 47-68.
Macchia, A.; Aureli, H.; Colasanti, I.A.; Rivaroli, L.; Tarquini, O.; Sabatini, M.; Dattanasio, M.; Pantoja Munoz, L.; Colapietro, M.; La Russa, M.F. (2012), In Situ Diagnostic Analysis of the Second Half of XVIII Century “Morte Di Sant’orsola" Panel Painting Coming from Chiesa Dei Santi Leonardo E Erasmo Roccagorga (Lt, Italy), International Journal of Conservation Science, 12(4), pp. 1377-1390.
Matei, G. (2019), Investigarea criminalistică a infracţiunilor privind operele de artă şi artefactele arheologice, Editura Univers Juridic, București.
Sandu, I. (2022), Modern Aspects Regarding the Conservation of Cultural Heritage Artifacts, International Journal of Conservation Science, 13(4), pp. 1187-1208.
Sandu, I. (2023), New Materials and Advanced Procedures of Conservation Ancient Artifacts, Applied Sciences-Basel, 13(14), Article Number: 8387, https://doi.org/10.3390/ app13148387.
Sandu, I.; Cotiuga, V. (2011), Cercetarea criminalistică a bunurilor de patrimoniu și a documentelor falsificate, Editura AIT Laboratory, București.
Sandu, I.; Dima, A.; Sandu, I.G. (2002), Restaurarea și conservarea artefactelor metalice, Editura Corson, Iaşi.
Sandu, I.; Lupascu, E.; Sandu, I.C.A.; Ivashko, Y (2023), .Artefactometrical Assessment of Works of Art by Summing the Impact Grids of Altmetric Quantification, Egyptian 103
I. SANDU, S. ALĂMOREANU, V. VASILACHE, V. DROBOTĂ, A. V. SANDU, A. DROB, P. Ov. TĂNASĂ, I. C. NEGRU Journal of Archaeological and Restoration Studies, 13(2), pp. 185-196. DOI: 10.21608/ejars.2021.210364.
Sandu, I.; Popoiu, P.; van Saanen, A.; Sandu, I.C.A. (2001), Aspecte metodologice privind conservarea științifică a patrimoniului cultural, Editura Corson, Iași.
Sandu, I.; Tanasa, O.; Negru, I.C.; Lupascu, M.-M.; Vasilache, V.; Chirila, M. (2022), Authentication of a Painting by Rene Magritte, International Journal of Conservation Science, 13(SI 1), pp. 1445-1462.
Sandu, I.; van Saanen, A.; Sandu, I.C.A. (1998), Expertiza științifică a operelor de artă, vol. I, Autentificarea, stabilirea paternităţii și evaluarea patrimonială, Editura Universităţii „Al. I. Cuza” Iași.
Silva, D. (2010), The Rembrandt Affair. The Library of Congress Catalog Record, ISBN 9780399156588, Editura G.P. Putnam's Sons (US).
Sean, H. (2004), The Horse and Jockey from Artemision: A Bronze Equestrian Monument of the Hellenistic Period, University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London.
Strauss, W.L.; van der Meulen, M., (1979), The Rembrandt Documents, New York, 320, doc. no. 1654/15; Dudok van Heel in Josua Bruyn (1991) Rembrandt’s Workshop: Its Function and Production, Berlin.
Tanasa, P.O.; Sandu, I.; Vasilache, V.; Sandu, I.G.; Negru, I.C.; Sandu, A.V. (2020),
Authentication of a Painting by Nicolae Grigorescu Using Modern Multi-Analytical Methods, Applied Sciences-Basel, 10(10), Article Number: 3558. DOI: 10.3390/app10103558.