DOI: http://doi.org/10.47743/jss-2021-67-4-15
Rezumat: Termenul de „uberizare” a devenit prezent în limbajul uzual al ultimilor ani, odată cu extinderea celebrei firme americane de ride-sharing. Principiul de bază este acela că o aplicaţie informatică instalată pe telefonul mobil poate crea legătura dintre un conducător auto independent şi un client care evită serviciile de taximetrie. Criza sanitară provocată de coronavirus a accentuat uberizarea unor domenii precum piaţa muncii, medicină, IT etc. În acest context, apreciez că termenul poate fi folosit în mod adecvat şi în ceea ce priveşte dreptul. Există deja platforme care oferă servicii juridice online sau intermediază legătura dintre client şi avocat. De asemenea, unele softuri legislative pot înlocui sfaturile juridice ale unui avocat sau pot prevedea rezultatul unui proces prin folosirea unor algoritmi. În acest context, uberizarea dreptului reprezintă un pericol sau o oportunitate pentru contractul de asistenţă juridică definit de Legea nr. 51/1995 privind organizarea şi exercitarea profesiei de avocat?
Cuvinte-cheie: uberizarea dreptului; contractul de asistenţă juridică; digitalizare; platforme juridice
Referinţe
Dochy M., La dématérialisation des actes du procès civil, Volumul 202, pg. 3, Editura Dalloz, Paris, 2021
Féral-Schuhl C., Cyberdroit 2020/2021 - 8e ed.: Le droit à l'épreuve de l'internet, Editura Praxis Dalloz, Paris, 2020
Ferrand F., Mayer L., Guinchard S., Chainais C., Procédure civile : droit interne européen du procès civil, Editura Dalloz, colecţia Précis Dalloz, ediţia 34, Paris, 2018
Fricero N., Demande en justice et nouvelles technologies: aspects procéduraux, în Les avocats dans le monde numérique : qu’en est- il aujourd’hui ?, Procédures, nr. 10, 2014, dosar 47
Rocayaura C., Réflexions sur la dématérialisation de la procédure pénale, thèse, Montpellier 1, 2013, no 3