DOI: 10.47743/jss-2022-68-4-14
Rezumat: Articolul prezintă datele unui studiu realizat în anul 2022, în municipiul Iaşi, cu scopul de a identifica dimensiunile şi formele de manifestare a fenomenului de cyberbullying în rândul tinerilor. Strategia de culegere a datelor a urmărit un design mixt (cantitativ şi calitativ) şi s‑a adresat elevilor de liceu din trei unităţi de învăţământ din municipiul Iaşi care şcolarizează tineri pentru fiecare filieră a învăţământului preuniversitar: teoretică, vocaţională şi tehnologică. În aceste şcoli studiază aproximativ 2500 de elevi, distribuiţi în fiecare din cei patru ani de studii specifici ciclului liceal. A fost aplicat un chestionar cu scopul de a identifica reprezentările elevilor din cele trei licee cu privire la violenţa manifestată prin intermediul tehnologiilor digitale. Datele cantitative au fost coroborate cu datele calitative obţinute din interviuri cu personal specializat care realizează activităţi de prevenţie în unităţile de învăţământ. Concluziile cercetării ilustrează faptul că fenomenul cyberbullyingului este des întâlnit în rândul elevilor de liceu, cu precădere sub forma mesajelor de discreditare, a zvonurilor şi fotografiilor compromităţoare transmise cu scopul de a umili. Astfel, elevii de liceu care au răspuns la chestionar admit că ei sau prietenii lor s‑au aflat frecvent în situaţia de a primi mesaje de hărţuire şi de a fi victime ale unor zvonuri. Totodată, compromiterea prin transmiterea de fotografii, ca formă a violenţei în mediul on‑line, este o practică întâlnită în mod obişnuit în rândul tinerilor. Faptele de o gravitate sporită care pot constitui infracţiuni, precum violarea vieţii private, hărţuirea, ameninţarea, şantajul sunt întâlnite cu o frecevenţă mult mai redusă în rândul tinerilor.
Cuvinte‑cheie: cyberbullying, violenţă, tehnologii digitale
Referinţe
Babbie E. (2010), Practica cercetării sociale, Editura Polirom, Iaşi, 2010
Chan T. K. H., Cheung C. M. K., Lee Z. W. Y., Cyberbullying on social networking sites: A literature review and future research directions, în Information and Management, 58(2), 2021, pp. 1–65, https://doi.org/10.1016/j.im.2020.103411, [Online]
Englander E., Donnerstein E., Kowalski R., Lin C. A., Parti, K., Defining cyberbullying, în Pediatrics, 140 (Supplement_2), November 2017, pp. S148–S151, https://doi.org/10.1542/peds.2016‑1758U, [Online]
George D., Mallery P., SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (11th ed.), MA: Allyn & Bacon, Boston, 2003
Organizaţia Salvaţi Copiii, Dă Block agresivităţii. Şi ,,glumele” dor. Stop Cyberbullying! Ghidul facilitatorului, Organizaţia Salvaţi Copiii, Bucureşti, 2019
Notar E., Padgett S., Roden, J., Cyberbullying: A Review of the Literature, în Universal Journal of Educational Research, 1(1), 2013, pp. 1–9, https://doi.org/10.13189/ujer.2013.010101, [Online]
Notar E., Padgett, S., Roden, J., Cyberbullying: Resources for Intervention and Prevention, în Universal Journal of Educational Research, 1(3), pp. 133–145, https://doi.org/10.13189/ujer.2013.010301, [Online]
Strohmeier D., Gradinger P., Cyberbullying and Cyber Victimization as Online Risks for Children and Adolescents, în European Psychologist, 27(2), 2022, https://doi.org/https://doi.org/10.1027/1016‑9040/a000479, [Online]
Willard N. E., Educators guide to cyberbullying: Addressing the harm caused by online social cruelty, 2006, [Online]
Zlati G., Criminalitatea informatică în România, în Jurnalul Baroului Cluj, nr. 1/2021, [Online]